Taisyklės, taisyklės, taisyklės, taisyklės... Taisyklių yra visur, o ypač krepšinyje jos pasirinko daug daugiau ar mažiau svarbių taisyklių. Kadangi visoms taisyklėms parašyti ir perskaityti prireiktų 100 metų, be to, skirtingose federacijose yra skirtumų, atrinkome pačias bendriausias ir svarbiausias taisykles, kurias turi žinoti kiekvienas, norintis žaisti krepšinį su teisėju.
Taigi šiame vadove bus pateiktos bendriausios taisyklės, bet ne taisyklė, kuri naudojama tik NBA ir nuo taisyklės išradimo buvo panaudota tik vieną kartą, tuo džiaugsitės ir jūs, kurie skaitote, ir mes, kurie rašome.
Tarptautinė krepšinio federacija FIBA žaidžia pagal specialias taisykles. Žaidžiama 4×10 minučių. Keturi kėliniai dalijami į dvi puses. Tarp pirmojo ir antrojo bei trečiojo ir ketvirtojo kėlinių daroma dviejų minučių pertrauka. Po to tarp abiejų pusių daroma 15 minučių pertrauka. Jei po keturių kėlinių žaidimas baigiasi lygiosiomis, žaidžiami papildomi penkių minučių pratęsimai, kol išaiškinamas nugalėtojas.
NBA lygoje rungtynių laikas šiek tiek skiriasi. Čia žaidžiami 12 minučių trukmės periodai.
Taškus galima pelnyti iš įvairių aikštės pozicijų. Dažniausiai taškus galima pelnyti iš arti krepšio. Čia už pelnytą tašką gaunami du taškai. Jei pataikote už didžiosios išlenktos linijos, gaunate tris taškus. Be to, galite pelnyti taškų atlikdami laisvus metimus. Baudiniai metimai skiriami, jei metant žaidėjui pataikoma į ranką arba kūną.
Jei žaidėjas prameta metimą, jam skiriama tiek metimų, kiek taškų turėjo teisę pelnyti už metimą. Tai reiškia, kad jei žaidėjas bandė mesti iš už išlenktos linijos, jam skiriami trys baudos metimai. Jei tai įvyko išlenktos linijos viduje, skiriami du metimai.
Jei žaidėjas pataiko metimą, kai jį pataiko ir varžovas jį pažeidžia, taškas įskaitomas ir žaidėjas gauna papildomą laisvąjį metimą. Taigi ta pačia seka galima pelnyti iki keturių taškų.
Jei reikėtų aptarti visus taisyklių punktus, tai būtų tikrai ilgas rašinys. Apskritai krepšinio aikštelėje negalima mušti, stumdyti ar spardyti. Visa tai skaičiuojama kaip pražanga. Taip pat negalima stumdytis kūnu.
Galite bandyti išjudinti varžovą savo pozicijoje, laikydami vieną sulenktą ranką už nugaros. Tačiau tai turi būti daroma švelniai ir sąžiningai, todėl smūgių sudavimas draudžiamas.
Dažnai muštynės skiriamos žaidėjui su kamuoliu, nes būtent čia įvyksta tipinės pražangos. Paprastai dėl to, kad gynėjas bando išmušti kamuolį iš kamuolio nešiotojo rankų. Tai paprastai baigiasi pražanga, nes gynėjas netyčia pataiko kamuolį nešančiam žaidėjui per ranką arba rankas. Norėdami pavogti kamuolį iš kamuolio nešiotojo, turite kaip nors paimti kamuolį, nesusilietę su kamuolio nešiotoju. O tai padaryti tikrai sunku.
Be šių pataikymo klaidų, taip pat yra klaidų už blogą elgesį. Tai yra, jei skundžiatės ir šaukiate įžeidžiančius žodžius teisėjams ar varžovams. Tokiu būdu teisėjai gali nuspręsti skirti jums vadinamąją techninę klaidą. Už techninę klaidą priešininkas automatiškai gauna laisvą metimą, o žaidimas tęsiamas toje vietoje, kurioje buvo nutrauktas prieš klaidą.
Jei padarote tikrai sunkią pražangą, pavyzdžiui, kliudote varžovą arba be pagrindo smūgiuojate, kai kamuolys yra nepasiekiamas, tai yra nesportinė pražanga. Tai, kas futbolo pasaulyje paprastai vadinama geltona kortele. Jei per vienas rungtynes gaunate dvi tokias korteles, taip pat būsite pašalintas iš aikštės, kaip ir futbole. Tačiau, kitaip nei futbole, komandai leidžiama pakeisti kitą žaidėją, todėl aikštėje vis dar gali būti penki žaidėjai.
Krepšinis sukurtas taip, kad būtų įdomus ir dinamiškas žaidimas. Todėl žaidime yra daug laiko taisyklių. Geriausiai žinoma yra metimo laikrodis, kuris rodo, kiek laiko kamuolį turinti komanda turi užbaigti rungtynes. Gavusi naują kamuolį, ji turi 24 sekundes kamuoliui užbaigti. Jei kamuolys atkovojamas anksčiau, nei baigiasi laikas, ir jie gauna atšokusį kamuolį, laikrodžio rodyklė koreguojama iki 14 sekundžių.
Be to, kad žaidėjai turi baigti rungtynes, yra kelios laiko taisyklės, kurių jie privalo laikytis. Be kita ko, jie turi išvykti iš savo aikštės pusės per 8 sekundes nuo kamuolio perėmimo. Jei to nepavyksta padaryti, jie praranda kamuolį ir jį gauna varžovas.
Jei kamuolys išėjo už aikštės ribų, žaidėjas, kuris turi įmušti kamuolį atgal, turi penkias sekundes kamuoliui įmušti po to, kai gauna kamuolį iš teisėjo. Jei jam nepavyksta to padaryti, kamuolys grįžta varžovui.
Krepšinyje galioja kelios laiko taisyklės. Būdami atakuojantis žaidėjas taip pat turite žinoti, kad baudos aikštelėje negalite stovėti ilgiau nei 3 sekundes iš eilės. Jei tai padarysite, kamuolys taip pat atiteks varžovui.
Paskutinė yra vadinamoji keturių sekundžių taisyklė. Joje teigiama, kad kamuolio nešėjas negali laikyti kamuolio ilgiau nei keturias sekundes po to, kai po driblingo pasiima kamuolį.
Krepšinio rungtynėms leidžiama atsivesti 12 žaidėjų. Vienu metu aikštelėje yra po penkis kiekvienos komandos žaidėjus, o juos galite keisti tiek kartų, kiek norite. Tačiau, atliekant šiuos keitimus, kamuolys turi būti išėjęs iš žaidimo. Tai apima pertraukas, pražangas ir atvejus, kai kamuolys yra už aikštės ribų.
Krepšinis paprastai žaidžiamas uždarose patalpose ir kartais kamuolys atsitrenkia į lubas. Jei taip atsitinka, kamuolys laikomas iškritusiu iš aikštelės ir kamuolį metusio žaidėjo varžovas gauna kamuolį.
Be to, tokiu pat būdu kamuolys iškrenta iš žaidimo, jei pataiko į bet ką kitą, išskyrus aikštelę / krepšį. T. y. krepšinio lanko pakabos, lankai ar stovai.
Kamuolys iš aikštelės ribų iškrenta tik tada, jei paliečia grindis už linijos arba jei kamuolio nešėjas išeina už aikštelės ribų. Todėl kamuolys gali išlįsti už juostos linijų tol, kol jis nesiliečia su grindimis už linijų.
Pasistengėme atkreipti dėmesį į kai kurias dažniausiai naudojamas taisykles, kad naujiems krepšinio gerbėjams būtų lengviau suprasti žaidimą. Jei norite susipažinti su visomis krepšinio taisyklėmis, jas galite perskaityti Danijos krepšinio federacijos interneto svetainėje.